Trajecten, studiedagen en workshops
Wil jij met jouw team aan de slag rondom hartverwarmende pedagogiek, een bruisend en leergierig groepsklimaat, bekrachtigende communicatie en zelfbewuste professionaliteit?
Kijk dan eens bij onderstaande voorbeelden van trainingen of workshops.
Het zijn maar voorbeelden want een training of workshop is altijd op maat gemaakt. Passend bij jóuw team, op dít moment.
Natuurlijk kan ik ook een deel van het team of een individuele kindprofessional begeleiden met gerichte ontwikkelingsvragen.
In een vrijblijvend gesprek kunnen we samen onderzoeken wat er nodig is en na afloop zal ik een schets maken van een mogelijke training. Je kunt dan zelf inschatten of mijn aanpak goed aansluit bij jouw team.
Als je meer wilt weten, zoek dan vrijblijvend contact.
Wat is het?
Uitnodigende communicatie is een techniek waarmee je kinderen uitnodigt om de beste versie van zichzelf te zijn. Het uitgangspunt is nieuwsgierigheid en verwondering. Dit wordt aangevuld met een uitnodigende houding en het ruimte geven aan de competenties van de kinderen.
Goed toepasbaar in alledaagse schoolsituaties zoals instructies, tijdens het eten, buiten spelen, etc.
Hoe pakken we dat aan?
Door middel van speelse oefeningen én diepgaande teamgesprekken onderzoeken we de reikwijdte van communicatie. Wat je geleerd hebt, pas je toe in kringgesprekken met je groep. Uiteindelijk gebruik je de techniek de hele dag door.
Waar leidt het toe?
- De kinderen gaan “áán”
- Hun DenkKracht vergroot.
- Er ontstaat eigenaarschap en autonomie.
- Het pedagogisch klimaat verbetert.
- De kinderen worden leergierig.
- De leerkracht krijgt meer inzicht in gedrag en vergroot zijn positieve impact op de groep.
Wat is het?
Gesprekken, in een kringopstelling, lenen zich bij uitstek om de verbinding op drie lagen te versterken. Er is oogcontact, de mimiek kan ‘gelezen’ worden en de kinderen laten zichzelf aan elkaar zien.
Een krachtig element in de vorming van burgerschap.
Hoe pakken we dat aan?
Je leert met praktische oefeningen en vanuit theoretische inzichten de uitnodigende communicatietechniek toe te passen tijdens kringgesprekken. Je leert hoe je een pedagogische afstand in kunt nemen zodat de kinderen meer ruimte kunnen pakken om de beste versie van zichzelf te laten zien. Je leert hoe je zo’n gesprek kunt helpen ontstaan. Je leert de brede opbrengst ervan waar te nemen.
Waar leidt het toe?
- Een warm pedagogisch klimaat
- De kinderen leren hun gedachten en gevoelens in woorden uit te drukken
- De taalvaardigheid verbetert
- Burgerschap ontstaat op een natuurlijke manier
- Kinderen krijgen waardering voor verschillen en uniciteit
- Ze worden zichtbaar voor zichzelf, voor elkaar en de leerkracht.
- De leerkracht kan observeren hoe de kinderen zich tot elkaar verhouden
- De kinderen gaan de diepte in wat betreft het onderwerp van gesprek.
- De DenkKracht en VoelKracht groeit
- Er ontstaan kansen om ook de DoeKracht te laten groeien
Wat is het?
DenkKracht gaat over denkvermogen en over kritisch kunnen denken. Over verwondering en filosoferen. Over creatief en oplossingsgericht denken. Het gaat voorbij aan prestaties. Het gaat over onderzoeken en begrijpen.
Hoe pakken we dat aan?
We onderzoeken met elkaar hoe je uitnodigende communicatie in kunt zetten om het denkvermogen te vergroten. Dit doen we door middel van praktische oefeningen, met elkaar en in de groep.
Waar leidt het toe?
- De kinderen krijgen meer inzicht in de leerstof.
- Zij leren zelfstandig denken.
- Instructies worden korter en effectiever.
- De leerkracht krijgt meer tijd om te observeren en individuele hulp te bieden.
- Hoog- en meerbegaafde kinderen ervaren meer uitdaging.
Wat is het?
VoelKracht gaat over het begrijpen van gedrag en emoties. Van jezelf en de ander.
Hoe beter de kindprofessional dit kan, hoe beter hij dit de kinderen kan leren.
Hoe pakken we dat aan?
Met behulp van het Drieluik van verbinding, inzichten en werkormen vanuit coaching, NLP en transactionele analyse, leer je emoties anders bekijken en de taal van het gedrag beter verstaan. We onderzoeken hoe je goed voor de mens in de leerling én voor de mens in jouw “professionele zelf” kunt zorgen.
Waar leidt het toe?
- De leerkracht kan beter achter het gedrag van het kind kijken en tot een effectieve reactie komen.
- De kinderen leren “life skills”. Ze gaan hun eigen gedrag en emotie beter begrijpen.
- De kinderen gaan elkaar beter begrijpen.
- Lastig gedrag bij leerlingen neemt af.
- Het leidt tot een invoelende pedagogische grondhouding en een warm pedagogisch klimaat.
- Van hieruit ontstaat de veiligheid om tot ontwikkeling en tot leren te komen.
- Het vermindert of verzacht huidige of toekomstige emotionele en psychische problemen
Wat is het?
DoeKracht is het vermogen om tot handelen te komen en de handeling met goed succes uit te voeren. Het gaat over initiatief nemen, proberend leren en eigenaarschap ervaren. Het gaat ook over handigheid en motoriek.
Hoe pakken we dat aan?
Je leert hoe je de kinderen zó kunt begeleiden, dat zij hun praktische vaardigheden vergroten. Je leert hoe je een groepscultuur van eigenaarschap en daadkracht tot stand laat komen. Dit oefen je telkens in je eigen groep. Met elkaar blikken we terug op de behaalde successen.
Waar leidt het toe?
- De kinderen merken dat ze iets kúnnen, met hun eigen handen en gezond verstand.
- Ze krijgen zelfvertrouwen en focus.
- Veel executieve functies en de 21st century skills ontwikkelen zich optimaal.
- De kinderen gaan zich eigenaar van hun leerproces voelen, omdat zij merken dat zij autonome keuzes mogen maken.
- De kinderen zitten minder stil en zijn meer actief.
- Er ontstaat steeds meer verantwoordelijkheidsgevoel.
- Kinderen die moeite hebben met leerstof, kunnen stralen met hun handelend vermogen en dit verder ontwikkelen.
Wat is het?
De teamleden krijgen handvatten om zelf met muziek aan de slag te gaan, met de kinderen.
Hoe pakken we dat aan?
Ik verzorg een muzikale en creatieve teamtraining van 1,5 uur gevolgd door een coaching-on-the-job waarbij ik de teamleden ondersteun in het geven van muziekervaringen aan de kinderen.
Waar leidt het toe?
- De teamleden voelen zich op hun gemak bij het maken van muziek met de kinderen.
- Onzekerheid vermindert of verdwijnt.
- Er komt veel kennis in het team over het belang van muziek voor een gezonde ontwikkeling.
Wat is het?
Het zijn korte spelvormen waarbij de kinderen improviserend op elkaar in leren spelen. Het is een speelse manier om creativiteit te uiten, een bron van vermaak én het draagt bij aan het pedagogisch klimaat.
Hoe pakken we dat aan?
Je leert en oefent enkele eenvoudige improvisatiespellen die je vervolgens aan de kinderen kunt leren. Je leert ook op welke theatervaardigheden je kunt bijsturen en hoe je na afloop het spel kunt aangrijpen om hen weer een stukje verder met elkaar en zichzelf te verbinden.
Improvisatietheater is ook erg leuk om met het team te doen! Ik organiseer dit als intermezzo van een studiedag, een onderdeel van een teamuitje of als jaarafsluiting.
Waar leidt het toe?
In de eerste plaats is het van belang dat elke kunstvorm vrij mag zijn van doelen en beoordelingen! Het proces staat centraal. Maar laat het je gaandeweg opvallen…
- hoe het pedagogisch klimaat verbetert.
- Hoe onverwachte talenten hun weg naar boven vinden.
- Hoe kinderen zichtbaar worden voor elkaar
- Hoe de spellen leiden tot inzicht in de sociale omgang.
- En vergeet niet te genieten van de lol die ze hebben 🙂
Wat is het?
Deze vorm van taalonderwijs sluit direct aan bij de kinderen en hun dagelijks leven. De zelfgeschreven verhalen, brieven, krantenartikelen, etc., vormen het uitgangspunt voor deze aanpak. Het leidt tot een grote betrokkenheid bij de lesstof.
Hoe pakken we dat aan?
We onderzoeken, met praktische werkvormen, hoe een tekst van een kind kan leiden tot taalonderwijs op hoog niveau. En helemaal vanuit de kinderen zelf! Je oefent met wat je kunt zeggen en wanneer je stil mag zijn om dit te laten ontstaan.
Waar leidt het toe?
- De leerkrachten ontdekken hoe de kinderen elkaar kunnen verrijken met hun eigen competenties.
- Het summum van ‘met en van elkaar leren’.
- Er ontstaat een diepgaande taalbeschouwing.
- Het Drieluik van verbinding versterkt in hoge mate, op alledrie de lagen; de kinderen komen meer in verbinding met zichzelf, elkaar én de wereld.
Alle bovengenoemde thema’s dragen bij aan een pedagogische houding die zorgt voor een natuurlijke ontwikkeling van burgerschap. Je hoeft dan het overvolle programma niet extra te belasten met lesjes uit een methode.
Heb je een specifieke hulpvraag rondom burgerschap?
Ik denk met je mee en samen bekijken we welk thema het meest bij jullie vraag aansluit.